Regularne posiłki to dla ludzkiego organizmu poczucie bezpieczeństwa i stała dostawa paliwa, które jest niezbędne do funkcjonowania. Badania naukowe potwierdzają niestety, że większość z nas nie je pięciu posiłków dziennie, a najczęściej pomijane jest śniadanie. Najczęściej tylko wypijamy kawę i wychodzimy z domu, a później wpadamy w wir pracy i dopiero po południu lub nawet wieczorem przypominamy sobie o tym, że nic jeszcze nie jedliśmy. Taki tryb odżywiania jest niestety zgubny dla naszego zdrowia, ale i wyglądu sylwetki. Dowiedz się, dlaczego regularne jedzenie jest ważne, i jak powinno ono wyglądać.

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

Na zdrowe odżywianie składa się wiele czynników, a jednym z najważniejszych są śniadania. Badania wykazują związek między pomijaniem tych posiłków a ryzykiem wystąpienia cukrzycy. Wartościowe śniadanie pomaga regulować uczucie łaknienia na resztę dnia. Jeśli odpuszczamy je przez dłuższy czas, łatwo doprowadzić do nadwrażliwości na insulinę i cukrzycy typu 2. oraz wysokiego ciśnienia krwi. Naukowcy Uniwersytetu Harvarda udowodnili również, że osoby pomijające pierwszy posiłek są narażone na choroby serca o 27 procent bardziej niż te, które go jedzą. Dzięki spożywaniu pożywnych śniadań unikamy w ciągu dnia ochoty na niezdrowe przekąski – osoby, które jedzą bogate w białka śniadania zdecydowanie rzadziej sięgają później po śmieciowe jedzenie.

Nieregularność powoduje magazynowanie

Jeżeli jemy bardzo mało w ciągu dnia a posiłki nie są regularne, organizm przestawia się na „pracę przy mniejszych obrotach”. Spożywanie dużych porcji w nieregularnym okresie czasu przyczynia się do gwałtownego wydzielania insuliny, co sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Zdecydowanie zdrowszym i korzystniejszym dla naszej sylwetki rozwiązaniem jest jedzenie częściej, ale mniejszych porcji. Regularne posiłki zapewniają organizmowi poczucie bezpieczeństwa. Zapamiętuje on, że dostawy „paliwa” są wtedy, kiedy ciało go potrzebuje, a to oznacza, że nie trzeba robić zapasów na wypadek głodu.

Ile posiłków dziennie spożywać?

Najistotniejsze jest dostosowanie ilości posiłków do indywidualnych możliwości i rytmu dnia. Jeżeli ktoś dotychczas jadł 2 razy dziennie, to z pewnością trudno będzie mu od razu zmienić to na 5 posiłków, ale jeśli na początek doda jeden posiłek, a później następny, to małymi krokami osiągnie oczekiwane efekty. Natomiast jeśli ktoś wcześniej cały czas podjadał, to problem sprawi mu wytrzymanie na przykład 3 godziny do kolejnego posiłku. Taka osoba powinna najpierw próbować wytrzymać 2 godziny i stopniowo zwiększać ten czas. Trzeba też pamiętać, że nie każda przekąska jest zła. Jeśli musimy chwycić coś do jedzenia na szybko, najlepiej sięgnąć po coś zdrowego, na przykład bakalie. Duży wybór wartościowych przekąsek oferuje na przykład sklep internetowy Słodkie Zdrowie (https://slodkie-zdrowie.pl/pl/).