Nasiona chia to małe czarne nasiona rośliny chia (Salvia hispanica). Jest to roślina pochodząca z Meksyku i Gwatemali. Nasiona chia są małe, płaskie i owalne o błyszczącej i gładkiej fakturze. Ich kolory wahają się od białego do brązowego lub czarnego. Tysiące lat temu ziarenka chia stanowiły podstawowe pożywienie dla starożytnych Azteków i Majów. W rzeczywistości „chia” to starożytne słowo Majów określające siłę.

Nasiona chia zawierają duże ilości błonnika, kwasów tłuszczowych omega-3, mnóstwo wysokiej jakości białka oraz niezbędne minerały i przeciwutleniacze. Dzięki swoim właściwościom mogą wpływać na pracę układu trawiennego, serca i układu krążenia. Ich regularne spożycie wpływa na poprawę kondycji skóry. Posiadają właściwości regenerujące i odmładzające skórę.

Nasiona chia – składniki mineralne

Nasiona chia w swoim składzie posiadają duże ilości minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jest to między innymi:
1. mangan – całe ziarna i nasiona są bogate w mangan, który pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu kostno – stawowego. Działa antyoksydacyjnie, chroniąc układ krążenia przed wolnymi rodnikami,
2. fosfor- przyczynia się do zdrowia kości i tkanek,
3. miedź – minerał, którego często brakuje we współczesnej diecie, wpływa na prawidłowe zdrowie serca,
4. selen – wykazuje bardzo silne właściwości antyoksydacyjne, obniża ryzyko chorób serca i niektórych rodzajów nowotworów,
5. żelazo – jako składnik hemoglobiny w czerwonych krwinkach bierze udział w transporcie tlenu w organizmie,
6. magnez – odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie i przekazywanie sygnałów w układzie nerwowym, wpływa na utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi,
7. wapń – minerał, który jest niezbędny dla zdrowia kości, mięśni i nerwów.

Pudding z chia

Składniki na 2 porcje:
• 250ml mleka (krowiego, migdałowego, ryżowego, sojowego, kokosowego)
• 4 łyżki nasion chia (w przypadku mleka kokosowego z puszki polecam użyć tylko 3 łyżek nasion chia)
• ½ łyżeczki cynamonu
• 2- 3 łyżki syropu z agawy, ryżowego, klonowego lub miodu

Dodatkowo:
• świeże owoce lub mus owocowy

Sposób przygotowania:

1. Mleko wymieszać z nasionami chia i cynamonem. Odstawić na ok. pół godziny, mieszając od czasu do czasu, aby nie zrobiły się grudki.
2. Następnie posłodzić do smaku. Przykryć np. folią spożywczą i wstawić do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na noc.
3. Pudding rozłożyć do szklanek lub pucharków i udekorować owocami lub polać musem.